Over Scouting

Scouting, waarvan de leden ook scouts genoemd worden, is een door Robert Baden-Powell opgerichte internationale jeugdorganisatie. Voor de fusie van alle scoutingorganisaties in 1973 werden in Nederland de termen “padvinderij” en “verkennerij” gebruikt. De term padvinderij is in Nederland niet meer in gebruik

Wereldwijd is scouting de grootste jeugd- en jongerenorganisatie met in totaal zo’n 40 miljoen leden verdeeld over zo’n 160 landen. In Nederland wordt scouting vertegenwoordigd door Scouting Nederland en in België door de Gidsen- en Scoutsbeweging in België en door de Europascouts – België. De meeste scoutingfederaties in de wereld zijn verenigd in de overkoepelende World Organization of the Scout Movement (WOSM) en/of World Association of Girl Guides and Girl Scouts (WAGGGS).

In veel landen wordt nog onderscheid gemaakt tussen welpen en Gidsen. Dit zijn respectievelijk de jongens- en meisjesgroepen. De activiteiten zijn vaak min of meer hetzelfde.

Kinderen vanaf 5 jaar kunnen lid worden bij scoutingarcadia. De jeugdleden (5 – 18 jaar) worden begeleid door vrijwilligers. Door Scouting Nederland worden trainingen aangeboden die ervoor zorgen dat deze vrijwilligers bekwaam zijn in het omgaan met kinderen van verschillende leeftijden.